آشنایی با ساختار کلی شرکت سهامی خاص

 

برای آشنایی با این نوع شرکت ابتدا از ساختار آن شروع می‌کنیم که حداقل تعداد سهامدار در شرکت‌های سهامی خاص ۳ نفر است که هر کدام باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند.

در واقع برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص شما باید حداقل سه نفر سهامدار داشته باشید و اعضای هیئت مدیره نیز حداقل از ۳ نفر تشکیل شده باشد.

تعداد بازرسین در شرکت سهامی خاص نیز حداقل ۲ نفر(یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل) با سن بالای ۱۸ سال است که این افراد می‌توانند جزو سهامداران نیز باشند ولی به هیچ وجه نباید بین بازرسین و اعضای هیئت مدیره حداقل تا درجه ۳ نسبت خانوادگی وجود داشته باشد.

در شرکت سهامی خاص تنها سمتی که می‌تواند خارج از لیست سهامداران باشد سمت مدیرعامل(بازوی اجرایی هیئت مدیره) است و بقیه اعضای هیئت مدیره حتما باید دارای سهام باشند یعنی اینکه شما نمی‌توانید به جز مدیرعامل، عضوی در شرکت سهامی خاص بیابید که سهامدار نیست.

در شرکت سهامی خاص میزان تعهد هر یک از سهامداران به میزان ارزش اسمی سهام آن‌ها(کل مبلغی که سهامدار در شرکت سرمایه گذاری کرده) است، برای مثال در شرکت‌های سهامی خاص نحوه تقسیم سهام به این صورت است که کل سهام موجود ۱۰۰۰ سهم  یک میلیون ریالی در نظر گرفته می‌شود و برای مثال ارزش اسمی سهام هر سهامدار برای نفر اول ۵۰۰ سهم، نفر دوم ۲۰۰سهم و نفر سوم ۳۰۰ سهم خواهد بود.

شرکت‌های بازاریابی و بورس و شرکت‌های دولتی به دلیل بار تعهدی که سهامداران شرکت سهامی خاص بر عهده دارند، این نوع شرکت را مسئولیت‌پذیرتر از شرکت‌های مسئولیت محدود و سایر شرکت‌ها می‌دانند.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اساسنامه شرکت سهامی خاص و دریافت پاسخ سوالاتی مانند اینکه اگر برخی از اعضا غایب باشند یا اگر هیئت مدیره فوت کند چه اتفاقی خواهد افتاد می‌توانید با کارشناسان مجموعه ثبت نیکان در ارتباط باشید و به صورت تخصصی پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با صفر تا صد ثبت شرکت سهامی خاص آشنا شوید.

ویژگی‌های شرکت سهامی خاص

 

برای ثبت شرکت سهامی خاص بهتر است بیشتر با ویژگی‌های این نوع شرکت آشنا شوید که در ادامه برخی ویژگی‌های تکمیلی در خصوص این شرکت را عنوان می‌کنیم.

  • حداقل سرمایه شرکت در هنگام تاسیس بایستی یک میلیون ریال باشد.
  • سهام شرکت سهامی خاص در بازار بورس قابل انتقال و معامله نیست و تنها با موافقت مدیران این نقل و انتقال صورت می‌پذیرد.
  • انتخاب مدیران و بازرسان، تعهد سرمایه و امضای اساسنامه هنگام ثبت شرکت سهامی خاص توسط موسسان انجام می‌گیرد.
  • قابل انتقال بودن سهام‌ شرکت سهامی خاص بدون نیاز به ثبت در دفاتر اسناد رسمی
  • درج روشن و دقیق عبارت سهامی خاص قبل یا بعد از نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت
  • حق رای در شرکت سهامی خاص مطابق تعداد سهم‌های سهامدار سنجیده می‌شود.
  • تقسیم سود در این شرکت‌ها با توجه به تعداد سهام است.

 

موضوع شرکت سهامی خاص

 

شرکت سهامی خاص به عنوان معتبرترین شرکت شناخته می‌شود و از بین انواع شرکت‌ها بیشترین میزان شرکتی که به ثبت می‌رسد شرکت سهامی خاص است.

منظور از شرکت سهامی خاص این است که کل سرمایه شرکت از طریق موسسین آن تامین می‌شود و کل سرمایه به صورت سهام تقسیم‌بندی می‌گردد.

این نوع شرکت‌ها در بین بانک‌ها از اعتبار بالایی برخوردارند، البته در قانون تجارت ما هیچگونه محدودیتی برای هیچ کدام از شرکت‌ها ذکر نشده و همه شرکت‌ها در انجام کارها یکسان هستند اما به مرور زمان و براساس عرف ما شرکت سهامی خاص اعتبار بیشتری پیدا کرده است.

از جمله دلایل اعتبار پیدا کردن شرکت‌های سهامی خاص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت‌های بزرگ عموما جزو شرکت‌های سهامی خاص بودند.
  • به روزرسانی قوانین شرکت سهامی خاص در سال ۱۳۴۷ انجام گرفته اما آخرین به روزرسانی قوانین سایر شرکت مربوط به سال ۱۳۱۱ است.
  • دارا بودن ۳۰۰ ماده قانونی در قانون تجارت مربوط به شرکت سهامی خاص در حالی که سایر شرکت‌ها مانند شرکت مسئولیت محدود ۲۷ ماده قانونی دارد.

 

جهت ثبت شرکت سهامی خاص به یک موضوع فعالیت نیاز است که با توجه به نوع فعالیت شرکت باید در قسمت توضیحات موضوع فعالیت شرکت قید شود.

لزومی وجود ندارد که در موضوع شرکت‌های سهامی خاص حتما مسئله خرید و فروش مطرح یا برقرار باشد و اینگونه شرکت‌ها صرفا می‌توانند موضوعات خدماتی را نیز پوشش دهند اما این شرکت همچنان به عنوان شرکت تجاری محسوب می‌شود و در قالب شرکت خدماتی محسوب نمی‌گردد، در نتیجه باید گفت شرکت سهامی خاص حتما لزومی ندارد که خرید و فروش انجام دهد تا قالب تجاری به آن اطلاق شود.

 

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص

 

  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا
  • گواهی عدم سوء پیشینه اعضا
  • مشخص کردن نوع فعالیت شرکت، آدرس و کد پستی شرکت
  • مشخص کردن تعداد سهام افراد از ۱۰۰ سهم
  • معرفی دارندگان حق امضا
  • تعیین پنج نام فارسی برای شرکت که می‌توانید از لغت نامه دهخدا کمک بگیرید.
  • شماره تلفن همراه اعضا که به نام خود آنان باشد
  • ثبت نام اعضا در سامانه ثنا
  • ارائه گواهی مبنی بر سرمایه‌گذاری حداقل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در بانک موردنظر

* اگر مقداری از سرمایه شرکت شامل سرمایه غیرنقدی(اموال منقول و غیرمنقول) باشد، ارائه تقویم نامه کارشناسی رسمی دادگستری و سند مالکیت اجباری خواهد بود.

  • اساسنامه، اظهارنامه و صورتجلسه مجمع موسسین باید به امضای تمامی اعضا رسیده باشد.

جهت آگاهی از بقیه شرایط می‌توانید با کارشناسان مجموعه ثبت نیکان در تهران در ارتباط باشید.

 

انتخاب نام در ثبت شرکت سهامی خاص

 

در انتخاب نام شرکت سهامی خاص مانند شرکت مسئولیت محدود اگر در ترکیب نام شرکت از نام سهامداران یا نام شخص موسس استفاده شود قطعا بار حقوقی به میزان کل بدهی شرکت به عده شخص مذکور خواهد بود و تا زمان پرداخت کامل بدهی نسبت به آن مسئول است و باید پاسخگو باشد.

معمولا شرکت‌های سهامی خاص مشابه شرکت‌های مسئولیت محدود با نام سه سیلابی فارسی به ثبت می‌رسند البته مضاف بر اینکه می‌توانند موضوع یا زمینه فعالیت خاصی مانند مهندسی، صنایع غذایی، عمرانی و هر نوع موضوعی که مدنظر دارند را در انتخاب نام و ثبت شرکت سهامی خاص لحاظ کنند.

لازم به ذکر است در انتخاب نام شرکت سهامی خاص از یکسری اسامی که معادل سازی آن‌ها در فرهنگ لغت فارسی انجام گرفته است و همچنین نام ایران نمی‌توان استفاده کرد همچنین این نام انتخابی باید برخلاف شئونات اسلامی نبوده و معنادار باشد.

 

اگر در خصوص تعیین نام شرکت خود با هرگونه ابهام یا پرسشی روبرو بودید می‌توانید به صورت آنلاین و رایگان از خدمات مشاوره‌ای مجموعه ثبت نیکان بهره‌مند شوید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

 

تعیین نام شرکت بعد از ثبت مدارک و اطلاعات در سیستم انجام می‌شود و تقریبا ۱ الی ۲ روز زمان می‌برد و بعد از تکمیل فرآیند تعیین نام، سهامداران بایستی با برگه تعیین نام به بانک تعیین شده مراجعه نمایند و ۳۵ درصد یا ۱۰۰ درصد از سرمایه اولیه شرکت را به حساب بانک واریز کرده و خطاب به اداره ثبت شرکت‌ها از بانک نامه دریافت می‌کنند.

سپس نامه دریافتی از بانک را به همراه مدارک شرکت که از سیستم دریافت می‌کنید به اداره ثبت ارائه می‌دهید و اداره ثبت طی ۴ الی ۵ روز یا نهایتا ۱۰ روز کارشناسی مدارک را براساس اطلاعات و مدارک داده شده انجام می‌دهد و در نهایت اقدام به صدور آگهی تاسیس و شماره ثبت برای شرکت می‌نمایند.

پس از طی شدن این فرآیندها می‌توانید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی، اخذ کد اقتصادی، ارزش افزوده و … اقدام ‌نمایید و بدین ترتیب شرکت می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

 

خلاصه مراحل ثبت شرکت سهامی خاص توسط مجموعه ثبت نیکان

 

  1. عقد قرارداد با مجموعه ثبت نیکان به منظور اینکه مراحل ثبت شرکت به صورت قانونی و بدون نقص صورت گیرد.
  2. ارسال مدارک خواسته شده از سوی کارشناس مجموعه ثبت نیکان
  3. استعلام نام‌های انتخابی شما
  4. تقاضانامه، اساسنامه و وکالتنامه تنظیم شده از جانب مجموعه ثبت نیکان مورد تائید کارفرما قرار می‌گیرد.
  5. تشکیل پرونده و ثبت آن در دبیرخانه
  6. بازبینی پرونده‌ها از جانب کارشناس ثبت شرکت‌ها
  7. انجام ثبت شرکت و تحویل مدارک از قبیل اساسنامه و وکالتنامه به متقاضیان ثبت شرکت

 

تفاوت‌های بین شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود

شرکت‌های سهامی خاص از این نظر شبیه شرکت‌های مسئولیت محدود نیستند که در شرکت‌های مسئولیت محدود فقط صرفا مجامع عادی که وظیفه آن‌ها تعیین و مجامع فوق العاده که وظیفه آن‌ها تغییر است به صورت ۵۱ به ۷۵ است اما در شرکت‌های سهامی خاص ۱+۵۰ برای مجمع عمومی عادی و ۱+۵۰ برای مجمع عمومی فوق العاده است.

شرکت‌های سهامی خاص زمانی که می‌خواهند مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهند در مرحله اول اقدام به ارائه آگهی دعوت می‌کنند.

در آگهی اول در صورتی که به حد نصاب ۱+۵۰ یعنی بیشتر از نصف نرسد آگهی دعوت دوم تشکیل می‌شود که با حضور بیش از یک سوم سهامداران می‌توانند مجمع را به تصویب برسانند.

از جمله تفاوت‌های دیگر این دو نوع شرکت عبارتند از:

  • تعداد سهامداران و شرکا در شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر و در شرکت مسئولیت محدود حداقل ۲ نفر است.
  • تعیین بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی است در صورتی که در شرکت مسئولیت محدود اینگونه نیست مگر در شرایط خاصی که اگر تعداد شرکا بیشتر از ۱۲ نفر باشد و در این شرایط هیئتی به نام هیئت نُزّار برای شرکت مسئولیت محدود تشکیل می‌شود.
  • تقسیم سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص بر مبنای تعداد سهم و در شرکت مسئولیت محدود بر مینای ریال است.
  • انتخاب اعضای هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص باید حتما از بین سهامداران صورت گیرد در صورتی که در شرکت مسئولیت محدود اینگونه نیست و اعضای هیئت مدیره می‌توانند از بین شرکا نباشند.
  • در شرکت سهامی خاص همانطور که گفتیم حداقل باید ۳۵ درصد سرمایه شرکت به حساب بانکی شرکت واریز گردد در صورتی که در شرکت مسئولیت محدود سرمایه سهامداران به مدیرعامل تحویل داده شده و صورتجلسه می‌شود.
  • تغییر در تعداد شرکا در شرکت سهامی خاص با نقل و انتقال سهام و در شرکت مسئولیت محدود با کم و زیاد کردن سرمایه امکانپذیر است؛ یعنی برای افزایش تعداد شرکا می‌توانید سرمایه شرکت را افزایش دهید و با کاهش سرمایه قادر خواهید بود تعداد اعضا را کم کنید.

 

تشابه شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود

  • حداقل سرمایه در هر دو شرکت ۱۰۰ هزار تومان است.
  • افزایش سرمایه توسط شرکا اختیاری است.
  • دارای مراحل یکسان در تعیین و انتخاب نام و ثبت آدرس شرکت هستند.

 

شرکت سهامی خاص یا شرکت مسئولیت محدود؟

هر دوی این شرکت‌ها جزو قالب‌های رایج در انتخاب و ثبت شرکت هستند اما اگر بخواهیم یکی از این دو نوع قالب را انتخاب کنیم باید بگوییم که شرکت سهامی خاص به دلیل ساختار و قوانین سفت و سختی که دارد برای شراکت با افراد غریبه و شرکت مسئولیت محدود برای شراکت‌های خانوادگی مناسب‌تر است.

از جمله مزایای دیگر شرکت سهامی خاص می‌توان به وجود قاعده و راهکارهای قانونی مختلف برای حل مشکلات و همچنین برخورداری از برخی تسهیلات ویژه بانکی و امکان شرکت در مناقصات اشاره کرد.

 

مالیات شرکت سهامی خاص

 

میزان مالیات شرکت‌ها هیچگونه ارتباطی به نوع قالب شرکت ندارد و در واقع این میزان فعالیت و درآمد شرکت‌ها است که میزان مالیات را تعیین می‌کند.

 

فعالیت شرکت سهامی خاص

 

شرکت سهامی خاص مجاز به فعالیت در امور مختلف است اما بیشتر در ردیف فعالیت‌های بازرگانی و تجاری قرار می‌گیرد حال چه زمینه فعالیت شرکت تجاری باشد یا نباشد.

نکاتی در خصوص شرکت‌های سهامی خاص

  • در شرکت‌های سهامی خاص تا زمانی که شما برای شرکت کد اقتصادی یا مالیاتی دریافت نکردید نمی‌توانید تغییراتی مثل نقل و انتقال سهام یا تغییر اعضا را انجام دهید.
  • پس از تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص باید توجه داشته باشید که اعضای هیئت مدیره هر سه سال و بازرسین شرکت هر ساله باید تمدید شوند و این فرآیند طی ارسال صورتجلسه به اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌گیرد تا تمدید اعضا در روزنامه درج گردد.
  • چنانچه پس از ثبت شرکت قصد دارید قالب شرکت را تغییر دهید نیازی نیست شرکت را منحل نمایید و فرآیند ثبت را از ابتدا انجام دهید برای اینکار کافی است با مشاوران مجموعه ثبت نیکان واقع در سیدخندان در ارتباط باشید تا هرگونه ثبت و تغییر شرکت را برای شما انجام دهند.

 

نتیجه‌گیری

 

چنانچه قصد دارید ثبت شرکت سهامی خاص را خودتان انجام دهید می‌توانید از طریق مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها اقدام نمایید اما اگر می‌خواهید ثبت شرکت سهامی خاص خود را بدون خطا و مشکل خاصی به انجام برسانید می‌توانید با خیالی آسوده ثبت شرکت خود را به ما بسپارید تا کارشناسان مجموعه ما در اسرع وقت و با کمترین هزینه درخواست شما را عملی کنند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *