کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی شامل یک عدد دوازده رقمی است که جهت شناسایی یک واحد اقتصادی به کار می‌رود. سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور اشخاص حقیقی و حقوقی را با شماره کد اقتصادی می‌شناسد. پس اگر شما یا شرکتی که در آن مشغول به کار هستید قصد خرید و فروش کالا یا خدماتی را دارید یا به منظور واردات یا صادرات احتیاج به عقد قرارداد دارید باید شماره اقتصادی یا کد اقتصادی داشته باشید. در ادامه این مقاله از نیکان ثبت همراه ما باشید تا به صورت تخصصی‌تر و جامع‌تر با مبحث کد اقتصادی، کاربرد، نحوه دریافت آن و … آشنا شوید.

کاربرد کد اقتصادی

  • عقد قراردادها
  • افتتاح حساب بانکی برای شرکت
  • شرکت در مذاکرات و مناقصات
  • دریافت گواهی ارزش افزوده
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده

چه کسانی باید کد اقتصادی داشته باشند؟

 

طبق قانون کلیه شرکت‌ها یا به عبارت بهتر کلیه مودیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحوی به فعالیت اقتصادی و تجاری مشغول هستند باید کد اقتصادی داشته باشند. پس کلیه اشخاص حقیقی ‌که جواز کسب و پروانه فعالیت از یک صنف و البته مکانی برای انجام فعالیت دارند باید نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

چه کسانی نیاز به اخذ کد اقتصادی ندارند؟

 

واحدهایی مانند مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها و افراد حقیقی که در زمینه هنری و فرهنگی مشغول به کار هستند مانند نویسنده‌ها و پیمانکارانی که ارزش پیمان‌های سالیانه آن‌ها به ۵ میلیون تومان نمی‌رسد لازم نیست کد اقتصادی دریافت کنند.

مراحل ثبت نام کد اقتصادی

 

  1. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir
  2. کلیک روی گزینه ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی در سمت راست صفحه
  3. ورود به صفحه مربوط به پیش ثبت نام کد اقتصادی
  4. وارد کردن اطلاعات درخواستی و ثبت آن‌ها
  5. انتظار جهت ثبت نام کاربری و رمز شما)نام کاربری و رمز خود را همیشه بخاطر بسپارید)

مجموعه نیکان ثبت با کادری مجرب از کارشناسان و مشاوران جهت ثبت سریع کد اقتصادی شما به صورت حضوری و غیر حضوری آماده دریافت اطلاعات شما عزیزان است تا فرآیند ثبت کد اقتصادی شما را در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون کوچک‌ترین خطا و اتلاف وقت به انجام برساند.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد اقتصادی

 

  • دریافت دفترچه مخصوص اخذ کد اقتصادی از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی
  • دریافت فرم‌های مورد نیاز دریافت کد اقتصادی از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا کلیه اعضای هیئت مدیره
  • کپی آگهی تاسیس شرکت در دو نسخه
  • کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در دو نسخه
  • کپی اساسنامه شرکت
  • کپی اظهارنامه
  • کپی روزنامه رسمی
  • کپی پروانه کسب و مجوز بهره‌برداری و تاسیس شرکت
  • کپی سند ملک یا اجاره‌نامه تائید شده توسط اداره مالیات
  • رسید پرداخت حق مالیات تمبر به اداره دارایی
  • معرفی یک شماره حساب جهت ثبت نام در وبسایت اداره مالیات که این حساب باید متعلق به شرکت یا یکی از صاحبان امضا یا حساب مشترک بین اعضای تشکیل دهنده شرکت باشد.

توجه: باید از مدارک اصلی شرکت کپی برابر اصل تهیه کنید.

جهت اطلاع دقیق‌تر از کلیه مدارک موردنیاز جهت اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانید با کارشناسان و مشاوران مجموعه نیکان ثبت در تهران به صورت حضوری یا غیرحضوری ارتباط برقرار کنید.

پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی

 

  1. به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir مراجعه کنید.
  2. روی گزینه ثبت نام الکترونیکی کلیک کنید.
  3. پیگیری سریع ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید.
  4. نام کاربری و رمز خود را وارد کنید.

پس از طی مراحل فوق شما قادر خواهید بود که کد اقتصادی خود را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنید.

 

مزایای اخذ کد اقتصادی

 

کد اقتصادی مشابه شماره شناسایی برای فعالان اقتصادی در سازمان امور مالیاتی است که از طریق ثبت کد اقتصادی روی فاکتورهای خرید و فروش، محاسبه مالیات و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی توسط سازمان مالیات کشور صورت می‌گیرد. افرادی که کد اقتصادی نداشته باشند در صورتی که پرونده مالیاتی تشکیل ندهند علی الراس خواهند شد.

تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی

 

طبق قانون جدید اداره مالیات از اواسط سال ۱۳۹۹ شناسه ملی شرکت‌ها همان کد اقتصادی شرکت‌ها محسوب می‌شود. پس جهت اخذ کد اقتصادی شما علاوه بر ثبت نام در سامانه مالیات باید به صورت حضوری نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنید تا شماره پرونده و ممیز شما مشخص گردد.

اما اگر بخواهیم به طور کلی تفاوت‌های شناسی ملی و کد اقتصادی را عنوان کنیم این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • شناسه ملی تنها به افراد حقوقی تعلق می‌گیرد اما کد اقتصادی به افراد حقیقی و حقوقی اعطا می‌شود.
  • شناسه ملی یک کد ۱۱ رقمی و کد اقتصادی ۱۲ رقمی است.
  • سازمان ارسال کننده کد اقتصادی اداره امور مالیاتی کشور و سازمان ارسال کننده شناسه ملی سازمان ثبت موسسات است.
  • سازمان صادر کننده کد اقتصادی قوه مجریه و سازمان صادر کننده شناسه ملی قوه قضاییه است.

مدت زمان اخذ کد اقتصادی

 

مدت زمان دریافت کد اقتصادی با توجه به اینکه شما تا چه میزان از شرایط و مدارک اخذ آن اطلاع دارید متفاوت خواهید بود. اما به طور کلی در صورت تکمیل بودن مدارک و شرایط موجود اخذ کد اقتصادی بین ۲۰ الی ۳۰ روز زمان خواهد برد.

هزینه دریافت کد اقتصادی

 

تعرفه دریافت کد اقتصادی یک مبلغ واحد را شامل نمی‌شود و با توجه به عوامل مختلف متغیر خواهد بود. به همین دلیل ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که جهت دریافت تعرفه دقیق اخذ کد اقتصادی با مشاوران و کارشناسان مجموعه نیکان ثبت در ارتباط باشید.

اهمیت و کاربرد استعلام کد اقتصادی

 

شکل‌گیری و پیدایش کد اقتصادی در واقع به این علت بوده است که فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی قابل پیگیری باشد و به همین دلیل وجود کد اقتصادی در کسب و کارها می‌تواند نشان دهنده قانونی بودن فعالیت آنان باشد. در نتیجه اگر قصد همکاری با یک مجموعه خاص را دارید یا می‌خواهید در یک کسب و کار سرمایه‌گذاری کنید برای اینکه از قانونی بودن فعالیت آن‌ها مطمئن شوید بهتر است نسبت به استعلام کد اقتصادی آن‌ها اقدام نمایید. برای این کار کافیست با در اختیار داشتن کد ملی اشخاص یا کد اقتصادی آن‌ها وارد سایت evat.ir شوید و در کادر مربوطه کد ملی یا کد اقتصادی را وارد کنید که در صورت واقعی بودن مشخصات، اطلاعات مربوط به افراد و شرکت‌ها برای شما نمایش داده خواهد شد. اما چنانچه کد اقتصادی که در اختیار دارید فاقد اعتبار و جعلی باشد هیچگونه اطلاعاتی نمایش داده نخواهد شد.

نتیجه‌گیری

 

با توجه به مطالبی که در این مقاله پیرامون دریافت کد اقتصادی گفته شد چنانچه شما عزیزان قصد اخذ کد اقتصادی را دارید و با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را دریافت نکرده‌اید می‌توانید کاملا رایگان به شکل حضوری و غیر حضوری با مجموعه نیکان ثبت واقع در سید خندان ارتباط برقرار کنید. همچنین در صورتی که طی کردن بدون نقص و سریع مراحل اخذ کد اقتصادی برایتان از اهمیت ویژه برخوردار است می‌توانید از صفر تا صد دریافت کد اقتصادی را به کارشناسان مجموعه ما محول کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *